Kontakt os

Børnekiropraktik

Børn kan såvel som voksne få små låsninger af leddene i bevægeapparatet. Et større barn kan måske fortælle at det har ondt og også hvor det har ondt. Hos et spædbarn kan generne give sig til udtryk som gråd og utilpashed. Andre gange virker barnet ikke synderligt utilfreds men har måske udviklet en favoritside når han eller hun drejer hovedet. Eller forældrene oplever barnet ikke vil ligge på maven.

Første undersøgelse hos kiropraktoren:

Når forældre kommer til kiropraktor første gang med deres spædbarn spørger kiropraktoren ind til forskellige ting om barnet. Bl.a om fødselsforløbet, om barnet tager på som det skal, om det drejer hovedet til begge sider, om det kan ligge på maven og mange andre ting.

Herefter undersøges barnets led grundigt for små låsninger. Findes der låsninger kan disse være årsag til barnets symptomer.

Almindeligvis er behandlingen smertefri og ikke forbundet med gener eller ubehag for barnet.

Kiropraktorer er godkendt af Sundhedsstyrelsen til at vurdere om spædbørn har lidelser der kan behandles med kiropraktik. Sundhedsplejersken og lægen kan pege på muligheden af kiropraktisk behandling men der kræves ingen lægehenvisning for at tage sit spædbarn til kiropraktor

Hyppige årsager til henvendelser med spædbørn:

• skævt/fladt kranie
  • øget gråd og skrigeture ( også kaldet kolik)
  • favoritside med hoveddrejning
  • barnet vil ikke ligge på maven
  • andre motoriske problemer
  • almindeligt tjek

Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer? Benyt dig af formularen, og vi vil vende tilbage til dig hurtigst muligt.

Større børn hos kiropraktoren:

Hos større børn kan der opstå fejlstillinger i ryg og bækken ved fald og ulykker i forbindelse med f.eks leg eller sport. Der kan også opstå problemer når børn og unge mangler fysisk aktivitet i dagligdagen. Skævheder og fejlstillinger i ryg og bækken, uens benlængde eller låsninger i ryggen kan være medvirkende til at udvikle fejlbelastning og smerter senere i livet.

Hyppige årsager til henvendelse med hos større børn:

• spændinger i nakke eller ryg
  • hold i nakken eller lænden
  • hovedpine og svimmelhed
  • træthed og uoplagthed
  • ”vokseværk”

Her på klinikken bliver barnet grundigt undersøgt for funktionelle problemer i led og muskler, ikke blot i ryggen men også andre relevante led.